Piaskowanie Żory

+ szkiełkowanie oraz sodowanie

Potrzebujesz pomocy? Zostaw kontakt

    Nie masz czasu? Zadzwoń 600 705 474

    Piaskowanie

    Stacjonarnie i mobilnie

    Piaskowanie wykonujemy mobilnie i stacjonarnie piaskarką ciśnieniową firmy Komino w metodach na sucho i mokro wraz z przewoźnym kompresorem.

    Żory i okolice

    Szkiełkowanie

    Stacjonarnie

    Szkiełkowanie wykonuję stacjonarnie w kabinie o wymiarach 1,5m x1m x 0,75m przy użyciu mikrokulek szklanych o odpowiednim uziarnieniu.

    Żory i okolice

    Sodowanie

    Stacjonarnie i mobilnie

    Posiadamy wydajną maszynę do sodowania przygotowaną do kilku rodzaju ścierniw, duża wiedza oraz doświadczenie pozwolą osiągnąć oczekiwany efekt.

    Żory i okolice

    Czym jest piaskowanie?

    Piaskowanie to ogólnie znany termin nawet laikom w temacie. Jednak to co potocznie nazywamy piaskowaniem nazywa się fachowo “czyszczeniem strumieniowo-ściernym”, lub “obróbką strumieniowo-ścierną”. Nazwa ta, tak jak nazwa “piaskowanie” sugeruje nam czym ta czynność jest. Regułka, którą można przeczytać na wielu stronach brzmi jednakowo i mówi, że czynność ta oznacza proces technologiczny, polegający na czyszczeniu (rzadziej kształtowaniu) dowolnych powierzchni. Odbywa się to za pomocą materiału ściernego (najczęściej był to piasek (dlaczego już nie o tym dalej) ) wyrzucanego (za pomocą odpowiednich urządzeń) pod wysokim ciśnieniem na czyszczoną (lub kształtowaną) powierzchnię w strumieniu powietrza, lub cieczy (hydropiaskowanie). Piaskowanie porównuje się do szlifowania, ale zawsze towarzyszą temu opinie, że piaskowanie posiada dużo więcej zalet w stosunku do szlifowania:

    • jest wydajniejsze (wymagany efekt jest osiągany znacznie szybciej)
    • oczyszczona powierzchnia jest bardziej równa
    • możemy osiągnąć zmatowienie materiału takie jakie sobie życzymy
    • dużo łatwiejsze oczyszczanie wgłębień i zaokrągleń
    • dużo mniejsze ryzyko uszkodzenia oczyszczanego materiału/elementu

    Piaskowanie jako najlepsza metoda oczyszczania powierzchni.

    Wielu przedsiębiorców nie pozwoliłoby sobie na odstąpienie od tak szybkiej, bezinwazyjnej i bezpiecznej dla materiału metody oczyszczania powierzchni (najczęściej przeznaczonych do malowania). Tak jak wspomnieliśmy wyżej zaczęto po prostu używać innego rodzaju ścierniw, takich jak: żużel węglowy, szlaka miedziowa (żużel pomiedziowy), kruszone szkło niklowe, żwir stalowy, hematyt krystaliczny, staurolit czy piasek modyfikowany. Szybko wprowadzono również obowiązek stosowania środków ochrony osobistej.

    Piaskowanie felg samochodowych.

    Błyszczące nowe aluminiowe felgi powodują, że każdy samochód wygląda dużo bardziej atrakcyjnie. Natomiast jeśli felgi są wyeksploatowane, posiadają rysy i trwałe zabrudzenia nie dodadzą już takiej świetności naszemu samochodowi. Rozwiązaniem dla takich źle wyglądających felg (stalowych jak i aluminiowych) może być ich wyczyszczenie i pomalowanie. Aby je wyczyścić najlepiej jeśli zdecydujemy się na piaskowanie. Można oczywiście użyć do tego celu szczotki drucianej i papieru ściernego, ale trzeba brać pod uwagę, że naniesiona po oczyszczeniu w ten sposób farba, niezależnie od tego czy to metodą proszkową, czy pistoletem na mokro, nie będzie przywierała tak dobrze jak do powierzchni po piaskowaniu. Jeśli zdecydujemy się na piaskowanie, to warto pamiętać o tym, że przed przystąpieniem do piaskowania felgi powinny być wyprostowane i sprawne mechanicznie. Nie można ich najpierw piaskować, a potem przywracać im utracony kształt, gdyż przy prostowaniu mogą powstać zadrapania. Jeśli etap prostowania mamy już za sobą można udać się z felgami do zakładu, gdzie zostaną one wypiaskowane. Koszt piaskowania jednej stalowej felgi waha się w przedziale 20 – 50 zł netto. Ostateczny koszt jest ustalany na podstawie wielkości felgi i czasu pracy piaskarza. 

    Wprowadzone prawo i normy dot. piaskowania.

    Przepisy dotyczące ścierniwa stosowanego przy obróbce strumieniowo-ściernej zawiera Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 stycznia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy czyszczeniu powierzchni, malowaniu natryskowym i natryskiwaniu cieplnym (Dz. U. Nr 16, poz. 156).

    Aby określić stopień przygotowania materiału do malowania wprowadzono normę PN-ISO 8501-1. Dotyczy ona przygotowania powierzchni za pomocą obróbki strumieniowo-ściernej i oznacza się literami „Sa”.

    Wyróżniono następujące stopnie przygotowania:

    • Sa l – “zgrubna obróbka strumieniowo-ścierna – na oglądanej powierzchni nie mogą występować olej, smary, pył, słabo przylegające: zgorzelina walcownicza, rdza, powłoki malarskie i obce zanieczyszczenia (sole rozpuszczalne w wodzie, pozostałości spawalnicze).”
    • Sa 2 – “gruntowna obróbka strumieniowo-ścierna – na oglądanej powierzchni nie mogą występować: olej, smary, pył, większe ślady zgorzeliny walcowniczej, rdzy, starej powłoki malarskiej i obce zanieczyszczenia. Wszystkie szczątkowe zanieczyszczenia silnie przylegają. Powierzchnia szara metaliczna.”
    • Sa 2 1/2 – “bardziej gruntowna obróbka strumieniowo-ścierna – na oglądanej powierzchni nie mogą występować: olej, smar, pył, zgorzelina walcownicza, rdza, powłoki malarskie czy obce zanieczyszczenia. Powierzchnia ma prawie jednolitą metaliczną barwę tzw. „prawie białego metalu”. Mogą zostać jedynie ślady zanieczyszczeń w postaci zaciemnień w kształcie kropek lub pasków.”
    • Sa 3 – “obróbka strumieniowo-ścierna do stali wzrokowo czystej – na oglądanej powierzchni nie może być oleju, smaru, pyłu, zgorzeliny walcowniczej, rdzy, powłoki malarskiej czy obcych zanieczyszczeń. Powierzchnia ma jednolitą metaliczną barwę tzw. „białego metalu””

    Krótka historia piaskowania.

    Benjamin Chew Tilghman, który żył w latach 1821-1901 ukończył studia prawnicze, jednak zamiast kariery od 1840 do 1861 roku podróżował wraz ze swoim bratem po Europie odwiedzając laboratoria, zakłady chemiczne i młyny. Gdy wybuchła wojna secesyjna w 1861 roku został żołnierzem. Swoją karierę wojskową zakończył jako pułkownik, a w 1870 roku w USA opatentował (patent US 108,408.) proces piaskowania. Legenda głosi, że do powstania wynalazku zainspirował go proces erozji szyb w domach na pustyni, który zauważył. Od czasów wynalazku przez długie lata do piaskowania używano po prostu piasku, który był odpowiednio przygotowany do tego procesu technologicznego. 

    Sprzęt do piaskowania dzisiejszych czasów. 

    Aktualnie producenci prześcigają się w innowacyjnych urządzeniach do piaskowania. My przedstawimy tutaj tylko te urządzenia, które nadają się do zastosowań profesjonalnych. Najważniejsze elementy sprzętu do piaskowania to:

    • pistolet – to element trzymany w ręku piaskarza i jest odpowiedzialny za wyrzucanie materiału ściernego na wybrane przez operatora powierzchnie. Najlepiej gdy jest bardzo wysokiej klasy, mamy wtedy pewność że w połączeniu z odpowiednio dobranym ścierniwem i ciśnieniem osiągniemy takie efekty (stopień oczyszczenia, zmatowienie) jakie byśmy chcieli
    • piaskarka – to element wyposażenia, w którym znajduje się wybrane przez operatora pistoletu do piaskowania ścierniwo. 
    • kompresor – to najdroższy element zestawu do piaskowania jego jakość jest ważniejsza od jakości pistoletu do piaskowania. Dzięki kompresorowi operator może regulować ciśnienie pod jakim ścierniwo jest wystrzeliwane z pistoletu. Najlepsze kompresory stosowane do piaskowania są śrubowe, napędzane paliwem (z silnikiem spalinowym) i w formie przyczepy do samochodu (najbardziej praktyczne rozwiązanie).
    • wąż do piaskowania – jest to specjalny wąż, który jest bardzo wytrzymały na ścieranie wewnątrz i deformację z zewnątrz. 
    • odzież ochronna dla piaskarza – składa się ona z: hełmu powietrznego spełniającego normy EN 1437, kombinezonu pyłoochronnego, aparatu wężowego sprężonego powietrza, klimatyzator powietrza oddechowego, butów i rękawic przeznaczonych do piaskowania. 

    Potrzebujesz piaskowania? Zadzwoń 600 705 474